Great ocean road! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van WesleyPelzers - WaarBenJij.nu Great ocean road! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van WesleyPelzers - WaarBenJij.nu

Great ocean road!

Door: Wesleypelzers

12 Februari 2014 | Australië, Melbourne

Reisverslag tot 12 feb Wesley

En weer in de waggie,. THE great ocean road in 6 bijzondere dagen afgerond
Met een lekker muziekje op de achtergrond en m'n boxer nog nat van het surfen vanochtend, begin ik aan het alweer 3e reisverslag in een maand tijd.
Had niet gedacht zoveel te gaan schrijven but then again, had ook niet verwacht dat ik het leuk zou vinden:p het is nog best lastig alles terug te halen van de afgelopen 6 dagen omdat je op zoveel plaatsen komt en alles op een bepaalde manier wel op elkaar lijkt.
Toen we begonnen aan THE great ocean road wist ik niet goed wat we konden verwachten, afgezien van de bekende foto's van hoge rotsen in de zee en dat wat m'n lonely planet mij vertelde.

We begonnen zoekende naar een plek om te zwemmen en surfen. de dag was nog vroeg en wilde er zoveel mogelijk uit halen dus hebben we (lokaal) bekende steden als Geelong en Torquay overgeslagen om bij Lorne het strand te ontdekken. Maar ook de weg tussen deze steden en soms kleine dorpjes geld als THE great ocean road en is bijzonder mooi. Zo mooi dat ik het dakraam van m'n campervan openzetten m'n nieuwe gopro tevoorschijn haalde en voor 15 min aan geweldig beeldmateriaal heb. De weg leidt je met haarspeldbochten door hoge bergen waardoor je tussen de bomen door de blauwgroene zee ziet, zo ver als je kunt kijken. Maar ook rij je door diepe dallen gelijk aan het zee-level en vaak met een jungleachtige sfeer.
Zonde dat we die campervan niet even konden omruilen voor Een Porsche of ducati je krijgt hier namelijk het gevoel alsof je op het mooiste circuit vd wereld rijdt. Overigens hebben ook de bandjes van onze Toyota spaceship flink gepiept voornamelijk door coureur Bobby S.
Resumé , Lorne had een gezellig sfeertje en was omringd door het nationale park Otway, veel Backpackers maar ook vakantiegangers die houden van kamperen waren hier aan het genieten van het groene stadje. met ong 3 kilometer aan strand een kleine haven en een boulevard was er niet heel veel te beleven, wat boodschappen gedaan voor onze barbecue en toen heb ik aan willekeurige locals gevraagd naar een plek waar we gratis konden overnachten. Goed idee, want naar 6 km door het nationale park te rijden wat dus recht achter Lorne ligt kwamen we uit bij een picnic plaats met gasbbq's en picnictafels die het leven weer klein stukje makkelijker maakte:p koken in de campervan geeft zo'n bende en buiten koken geeft toch net iets meer sfeer.
Toen we wat gegeten hadden hebben we ons omgekleed en zijn we de buurt wat beter gaan verkennen. 5 min eerder hadden we namelijk onze eerste kangaroo al gespot! Dit bijna 2 meter hoge beest was helaas naar een paar sprongen al een flink stuk op ons uitgelopen. Je hebt in Otway park overal wandelpaden die je naar de mooiste stukjes v het park leiden " sheok falls 8,5 km-->" geen probleem dachten we:p dus gewapend met wat puntige takken, zakmesjes en zaklampen gingen de 6 dutchies (wij dus) naar de watervallen,. Na ongeveer 3 km, 20 zijn we er bijna?'s en 10 is het nog ver?'s voornamelijk van Koen die gebeten was door een mier on steroids., kwamen we onze eerste wilde Koala tegen:) maar van; aaaawh wat een schattig beestje ging het 5 foto's later al naar "wie gooit m uit de boom?" dus de weg maar snel vervolgd en ff verder dan toch de watervallen gevonden.
Maar goed ook, want niemand had er aan gedacht water mee te nemen!! Wat mooie foto's genomen en flink teruggewandelt want het werd al aardig donker toen vermoeid het bedje in gedoken en geslapen als een koala.

Volgende dag weer wat gezwommen en gesurft en 'savonds de weg weer vervolgd naar Kennett River ong. 6km verder en wss de kortste rit met de campervan ooit,. Maar ook hier bracht een gravelroad ons diep in de bossen van Otway en hebben we kampvuurtje aangemaakt op de daarvoor aangewezen plek. Willen immers niet dat het hele park in de fik vliegt door een vuurtje uit onze handen of een boete v 720 euro betalen voor roekeloos fikkie stoken! balletje getrapt wat Gechilled en weer vroeg de sterrenhemel bekijken vanuit m'n bedje.. Jammer dat het busje vol Engelse gall 's niet wat langer bleef zo gehoopt op wat vrouwelijk gezelschap in de afgelopen weken met 6 boys optrekken is heel gezellig maar mist toch iets:p

Apollo Bay was onze nieuwe bestemming ongeveer 15 km verder en zo ging THE great ocean road in het begin precies zoals ik het hoopte ; langzaam en de tijd nemen voor al het mooie wat deze touristische road te bieden heeft.
Apollo bay had wat kleinere golven als we gewend hadden en als inmiddels fanatieke surfers baalden we hier wel van. Ik zeg fanatieke surfers omdat afgezien v Jim, die het aardig snel oppakt, niemand van ons al echt goed is. geduld zal dus de grootste uitdaging zijn van het leren surfen. Wetende dat het een prima manier is om jezelf fit te houden werkt voor mij wel voordelig.
's avonds op zoek naar een nieuwe slaapplek wilde helaas niet zo goed lukken als vorige avonden en dus hebben we ervoor gekozen THE great ocean road west te vervolgen en zijn we laat in de avond geëindigd in Princetown. Een dorpje dat net voor de '12 apostelen' lag ong 50 km verder. Geslapen op een caravanpark omringd door rondspringende kangaroo's, een rugbyveld en wat hoognodige douches..

De 12 apostelen waren eens stukken land die nu door de zee afgesleten zijn en al wat over is zijn grote smalle rotsen los van elkaar in de zee. Een prachtig uitzicht zoals Australië die zoveel heeft! Dit was alleen niet mijn favoriet en vanwege de duizenden touristen zijn we met z'n zessen maar weer vertrokken.
Wat boodschappen gedaan onderweg voor de avond 'want de boys hebben plannen vannacht'. Stappen in The Gallery, The 'Gall' for friends maar eerst wat indrinken want net als in Nederland wil je natuurlijk niet nuchter een kroeg inlopen. Gratis fles Malibu some left over Grey Goose en 2 kratjes pils later de club ingedoken. Bob werd er na z'n eerste biertje uitgezet omdat die te dronken oogde. Onzin want ik kon zweren dat ik het minst recht liep:p Enfin, chille avond gehad en natuurlijk heerlijk geslapen, niet in m'n bed die kon ik niet meer vinden maar de passangiers stoel was een prima tweede optie! Volgende ochtend werden we vroeg het bedje uitgewaaid en met een flinke kater de rotzooi opgeruimd vd vorige dag. We zaten inmiddels op het einde vd The Great ocean road en waren aan het twijfelen over onze volgende move.
We moeten onze campervans de 29e v maart in Cairns inleveren zo'n 3500 km verder! gelukkig is de weg daarheen voorzien vd beste tussenstops in Australië met hoogtepunten als (opnieuw) Sydney maar ook New Castle, Byron Bay , Nimbin, great barrièr reef, Brisbane en dan tot slot Cairns.

Toch wilde we deze reis nog even uitstellen en besloten we terug te rijden naar het stadje Lorne waar we het allemaal goed naar ons zin hadden. De relaxte omgeving het strand en de prachtige slaapplaats in het Otway park had alles wat ik nodig had. En was ik dit stadje in een andere setting tegengekomen was ik hier niet de volgende dag al vertrokken maar we moeten nog steeds 3250 km en hebben dus niet alle tijd. Toch was ook deze dag in Lorne weer heerlijk en zijn we naar wat uit te waaien op het strand weer vlug Otway park ingereden. Busje uitgestapt en niet veel later zagen we weer dezelfde kangaroo! alsof we 'zijn' terrein in waren gereden en het beest ff wilde kijken waarmee die te maken had. Nog wat getoept (kaartspel) en toen was het voor de helft bedtijd. Ik Koen en Jim hadden nog wat energie over en hadden ons weer omgekleed voor een nieuwe wandeling.
Nog ff tijd nodig om de stokken te slijpen en verse batterijen in de zaklamp te stoppen en vertrokken richting het onbekende, deze keer wel met 2 liter water in m'n rugzak.
Zaklampen hielden we zoveel mogelijk uit om wat sfeer te creëren en na wat spookverhalen kreeg Jim toch al beetje heimwee naar z'n veilige camper, vreemde geluiden in de donkere bosjes en stokken op de weg die zich voor deden als slangen zorgde voor nog wat schrikmomenten maar het grommen kwam van een kleine koala en de slangen hielden zich goed schuil. Toen we wat verder liepen kwamen we nog een kampeer plek tegen met daarop wat auto's en campervans,. Één daarvan had Drie vrouwelijke Backpackers opgeslagen en we wilde natuurlijk niet terug lopen zonder een goed gesprek,. De Franse dames waren hier best van gecharmeerd en een paar hitjes van wat Franse specialiteit en info over hoe je het goedkoopste kunt leven als Backpacker waren het resultaat. Goed gemutst teruggelopen een possum weltrusten gewenst en de dag was weer ten einde.

Goodmornin' Ranger! Was niet wat ik gehoopt had als eerste te horen toen we die ochtend om 9 uur wakker werden gemaakt en terecht want 290 euro voor kamperen op een picnicplek is een duur grapje,. Toch gebeurde het en zijn we dus alle zes 50$ lichter
Aangezien we alle rotzooi op hadden geruimd geen fikkie hadden gestookt en geen possum geBBQ'ed hadden (pfieuw) liet de Parkranger er ons met deze boete vandoor gaan.
Onze spullen vlug gepakt en de lange dag gebruikt om de golven te pakken in het gemiste stadje Torquay. De surfstad van Australië waar het surfen van een hippiecultuur naar de legendarische mainstream is veranderd door merken als QuickSilver en Ripcurl die in dit stadje hun roots vonden.
Een surfcamping aan het strand was ons onderdak voor de nacht. Eerst nog een potje pingpong goede lasagne en een snurkloze nacht.

En vanochtend dus weer wat golven gepakt ( zie begin v het verhaal) en nu zijn we onderweg naar Sydney het great ocean road verhaal in een weekje afgerond en misschien is dat ook wel genoeg Australië heeft nog veel te bieden en wil geen tijd tekort hebben voor andere paradijselijke steden, stranden of andere avonturen:)
Nog 80 km voor we de skyline v de prachtige stad weer mogen aanschouwen en nog een weekje voor m'n nieuwe verslag! Cheers to new adventure's

C ya!! Ciao

• 20 Februari 2014 - 08:29

Karin Heijmans:

Hoi Wesley.
    Zo leuk om jouw verhaal te lezen op de vroege ochtend. Het is puur genieten daar voor je. Dat is duidelijk.
    Doe zo nog maar even lekker door. En de vlgd keer misschien de blauwe parkeerschijf neerleggen.
    Groetjes uit Best van de buurtjes van nr 19.