Gatton & Lady Elliot island - Reisverslag uit Brisbane, Australië van WesleyPelzers - WaarBenJij.nu Gatton & Lady Elliot island - Reisverslag uit Brisbane, Australië van WesleyPelzers - WaarBenJij.nu

Gatton & Lady Elliot island

Door: Me

Blijf op de hoogte en volg

28 Maart 2014 | Australië, Brisbane

Hey y'all back again for another story:) laatste keer dat ik schreef was ik onderweg naar de boy's om ze voor een nachtje op te zoeken m'n spullen te halen en de dag erop naar Gatton te reizen. In de bus richting rainbow beach nog wat leuke mensen leren kennen en toen toch behoorlijk blij om de boys weer te zien na 5 dagen in brisbane te wandelen, zoekend naar werk werd vervelend:p maar naar een misbruikt happy hour in het hostel waar de jongens verbleven was het al vlug weer als vanouds. Gezelligheid heerste en het bier werd in kannen verorberd. Koen deed hard z'n best een argentijnse dame om z'n vinger te wikkelen maar toen dat een beetje mislukte zijn we allemaal nog ff de camper ingegaan voor een eilandraad zoals we die al vaak hadden ! Een prima avond en een beter afscheid had ik niet kunnen wensen, bob en dion waren zelfs bereid om mij de volgende ochtend de 4 uur durende reis naar gatton te verzorgen! Goede vrienden. De Volgende ochtend was een vroege, chef daan wilde dolfijnen zien en omdat die beesten blijkbaar alleen ochtenddiensten draaien moesten we om 7 uur aanwezig zijn op een plek half uurtje van het hostel. Gewapend met motivatie en fles koud water kwam daan ons dus om 6 wakker maken en niet erg zachtaardig. water in m'n nek om 6 uur! ,. nadat het bier de avond daarvoor er veels te vlug in ging is niet mijn favoriete manier v wakker worden maargoed meneer wilde de dolfijntjes niet missen:p
10 dollar 1,5 uur en een hele ervaring later hadden we ze dan gezien ,. De lelijkste dolfijnen die ik ooit zag en je mocht ze 1 x voeren :p toch zijn er ergere dingen om voor op te staan en na een ontbijtje en een vaarwel vertrokken ik dion en bob naar Gatton ,. Mijn nieuwe werkplek.
In de 4 lange uren mede door de kater, toch wel genoten van mn laatste ritje in de campervan,. Een hollands uurtje door de speakers en wat goede meezingers verlichten de taak een beetje. Eenmaal aangekomen in Gatton werd ik verwelkomt door 2 duitse boys en zodra ik mn spullen binnen neerzetten en afscheid genomen had van bob en dion was ik nu weer alleen aan het reizen,, al m'n spullen uitgepakt netjes in de kast en tijd voor een voorstel ronde. Florian en tomek de twee duitse kerels werden ondertussen aangevuld met 1 nederlandse dame, esther en twee engelse birds,. jessica en ffion.
Iedereen arriveerde dezelfde dag als mij en waren allemaal newbie's op het gebied van werken in/op een farm.
Mayla was onze werkgever en na haar praatje over hoe het reilt en zeilt binnen haar bedrijf ben ik vlug in bed gedoken, gebroken van de lange dag en de korte nacht daarvoor.
Strawberry cutting was m'n eerste baantje in Gatton en een slecht baantje:p de planten waren al 4 maanden verwaarloosd en moesten nu allemaal kort gesneden worden. Ze waren geplant in rijen van ong. 100 meter met aan beide zijdes planten van ong 30/40 cm. Eerste wat je deed was met je mes een lijn door het midden trekken om de ene rij planten te scheiden van de andere zijde. Vervolgens zorgde je ervoor dat de plant vrij was ( niet vast geweven in de plant ernaast ) door een vierkant eromheen te snijden daarna pak je de plant vast en snij je hem af tot ong 5 cm zodat die weer kan groeien. Voorover gebogen, zon op je hoofd ong. 30 graden en voor iedere 100 meter ong. 25 dollar! Wat gelijk staat aan zo'n 20 euro. Ik deed 1 lijn in 2 uur en verdiende het meest van alle europese werkers ,. De indische waren nog sneller als mij :/ dag hard werken maakte me 80 euro rijker:p de volgende dag gelukkig een dag vrij en dus gingen we als nieuwe family eten en drinken die avond! En ook de buren kwamen even kijken, Elvis en Do nato ,. 2 italiaanse boys en Naemi een duitse dame ,. Na aardig wat 'goon' en sterke verhalen was het wederom erg chill en zo blijkt dus dat het niks uitmaakt met wat voor nationaliteiten je te maken krijgt, uiteindelijk is iedereen hier om dezelfde reden,. Een heerlijke tijd hebben in een plek ver verwijdert van daar waar je die normaal hebt, verschillende mensen ontmoeten en stiekem iets opsteken van andere culturen, talen en opvattingen.. Tenminste dat gevoel kreeg ik. Zelfs in Gatton waar er daadwerkelijk niks te beleven valt kun je er met een handjevol verschillende jongeren een leuke tijd van maken.
Volgende dag was er weer geen werk en heb ik vooral beetje op de bank gehangen, totdat! ik een telefoontje kreeg van Marty, manager van het Lady Elliot Island Eco Resort
Ik had hem al eerder aan de telefoon gehad maar de laatste keer zei hij dat het bartender baantje waar ik op uit was vergeven was. Gelukkig kwam die daar nu op terug en hij vroeg me of ik woensdag de 26e kon beginnen,. Hell yeah i can:) Gatton mag dan wel gezellig zijn maar als bartender werken op een eiland laat ik niet schieten, daarbij is mijn financiele status niet echt om over naar huis te schrijven dus een per-uur betaalde baan is altijd beter als de 8 dollar die ik de volgende dag kreeg voor iedere volle emmer tomaten:/ !! 1,5 uur duurde het voor ik m'n eerste emmer volhad,. 8dollar is ong 5 euro jongens en meisjess,. 5 euro!! Transportkosten naar het tomatenveld bedraagt 10 dollar dus ik sta de eerste 2uur praktisch voor niks tomaten te plukken,. Afschuwelijk saai! Begon die dag om 7 en eindigde om 2 uur met 40$ :p genoeg voor m'n eten het weekend en miss wat drank om de slechte dagen te vergeten. Dat ging best goed en vooral op zaterdag, er werdt een bbq georganiseerd en met ong 30 man aanwezig een wederom gezellig feestje ,. Voldaan in m'n bed geeindigt.
De zondag heb ik weer een detox day ingezet en genoten van een heerlijke cake die de engelse dames maakte, wat left over bbq en ongeveer 3 films achter elkaar omdat we niks beters te doen hadden :p soms is dat ook wel fijn ,. Dit was namelijk iets wat ik de afgelopen tijd niet had kunnen doen. Gewoon op de bank film kijken op een brakke zondag heerlijk:)! maar niet te doen in een campervan of hostel,. Nu was ik daadwerkelijk in een huis en het voelde ook alsof we met onze huisgenoten een soort gezin vormde samen koken eten afwassen opruimen film kijken enz enz. Maar er moest er ook gewerkt worden en deze keer mocht ik aardbeien planten ipv snijden. De dinsdag was de eerste dag en de woensdag en donderdag deed ik er ook nog achteraan. Daarna was ik klaar met werken ik zou namelijk de dinsdag al vertrekken naar Lady elliot island en dan is het moeilijk jezelf nog te motiveren om in het weekend voor 3 cent per plant te gaan 'bij-beunen':p (is waarschijnlijk brabants woord maar daar gif ik niks om )
Vrijdag ben ik samen met Elvis Do nato en Naemi ( de buren ) naar sunshine coast gegaan om een dagje te chillen op t strand en te genieten van een nieuwe plek in australie, een van vele die ik nog niet had bezocht . Prima dag gehad en 'm afgesloten met heerlijke sushi!! Wederom voor 25 dollar :p toen rond 12 terug gereden naar Gatton. De 2 engelse dames waren ondertussen verdwenen hopend op een beter betaalde baan ergens anders en zo ook de nederlandse,. al wat dagen daarvoor,. Dus werd ons huis opnieuw gevuld met 2 dames, 1tje uit Canada, 1 uit california en 2 kerels, waarvan 1 ook uit cali! En de andere bloke from london,. Ring of fire werd op tafel gelegt en drinking games werden geopend,. Blackbox truth or dare, higher and lower sslaps ik ken ondertussen aardig wat verschillende spelen om het socializen wat soepeler te laten verlopen , weer iets wat je leert uit travellen:) enfin bij het einde v het feestje vond een willekeurige voorbijganger de engelse bloke danny passed out in de bosjes en werd een v de duitse boys zomaar op z'n gezicht getikt door een geiiriteerde buurman maarrrrr, eind goed al goed en de zondag was dan weer een heerlijke chilldag maaandag was mijn laatste avond in Gatton en ook dat werdt goed gevierd :p heb in een korte tijd een paar van deze travellers heel goed leren kennen en ik mis ze nu (3 dagen later) al ,. Toch was ik blij met het vooruitzicht en dronken in m'n bed dacht ik aan nog betere tijden.
Volgende dag al m'n spullen gepakt terwijl de rest al hard aan het werk was en om 1 uur de bus en trein gepakt naar Brisbane,. later vanuit daar de trein naar maryborough west genomen, 4 uur durende reis gevolgd door een 3 kwartier durende busreis naar hervey bay busstop. Om half 10 s'avonds was ik in hervey bay en toen de taxi me had afgezet in het dichtsbijzijnde hostel. Naar een hele dag openbaar vervoer was ik blij toen ik eindelijk mijn kussen zag :) de barman in het hostel voorzag mij daarvoor nog van een welverdiend biertje en toen de vogeltjes begonnen te fluiten ging de volgende dag ook mijn wekker. Al mijn spullen gepakt, een goed ontbijtje in het hostel genomen, m'n inmiddels flinke baard wat ingekort en op naar het vliegveld met (alweer) een taxi:p bijna een hartverzakking toen ik m'n paspoort niet kon vinden maar geen paniek ik bleek toch beter georganiseerd als ik dacht:) half 12 kwam ik aan op het vliegveld en dat was ruim optijd! Uurtje later klom ik aan boord van mijn eigen private jet!!:o 2 piloten vertelde me waar de nooduitgangen waren en de rest van het vaste praatje werd vlug overgeslagen sinds ik de enige was die ernaar luisterde, en zelfs dat niet eens want ik was te druk met m'n gopro. Hoopte vast te leggen wat waarschijnlijk niet vaak meer zal gebeuren:p and just like that stegen we op en liet ik het vaste land achter om een half uur later welkom geheten te worden door Andreas Supper, Island manager of Lady Elliot and a pretty stand up guy, looks alright so far;) hij liet me in een vogelvlucht het eiland zien en na behoorlijk wat papierwerk werd ik voorzien van kleding en accomodatie. Ong 17 euro per uur verdien ik op dit eiland voor 8 uur per dag,10 dagen werken 4 dagen vrij, 10 dagen werkenen weer 4 dagen vrij. Perfect voor iemand die flink geld wil verdienen daarbij is het eiland omringt door de beste en mooiste duikplekken op aarde!! Padi open water comes in handy!! M'n eerste dag achter de bar was prima te doen,. Mensen zijn heel relaxed op een resort als dit en gemeend vriendelijk, ook is het geen 5 sterren resort en klandicie verwacht dus ook geen hoogstaande klasse :p handig!
Meeste gasten komen hier vooral voor een onderwater avontuur en dat werkt niet als je een zware kater hebt v de avond daarvoor. Bar sluit dus ook om 10 uur en aangezien we de enige bar op het eiland zijn slapen de meeste rond 11 uur om de volgende ochtend vroeg op te staan.
Toch is dit eiland tot nu toe precies wat ik nodig had even geen drank en party-en maar gewoon genieten van de omgeving lekker tot rust komen en tegelijk goed geld verdienen. Ze zouden me aannemen voor een maand maar ik gok dat ik hier wel wat langer blijf,. Ik hoef niet meer te koken :o nog zo'n heerlijk voordeel :p het resort voorziet hun staff met een heerlijk ontbijt, lunch en diner in buffet vorm en tot nu toe was het elke keer meer dan heerlijk! Chef humphrey sure knows what he's doing. Ook zijn er hier op het eiland geen muggen!!! Het beste nieuws tot zover want in Gatton werd m'n bloed sneller afgenomen als gemiddeld ziekenhuis met de bekende irriterende gevolgen:/ blij dat ik daar de komende tijd vrij van ben:)
Ook heb ik m'n eerste snorkel momentje al gepakt;) Tijdens m'n pauze van werk vlug flippers, een bril en een snorkel gehaald en de onderwater wereld eens bekijken:) echt goed wilde het nog niet lukken,. Ten eerste ben ik niet echt een pro en is het begin altijd beetje paniekerig maar de sterke stroming die dag maakte het me nog iets lastiger als normaal. Toch al een hoop vissen koraal schildpadden en zelfs een haai voorbij zien komen:p gelukkig heelhuids het water weer uitgekomen en na een douche ff lekker op bed gaan liggen en foto's van m'n gopro bekeken,. Die onderwater alleen maar beter lijkt te werken!!
Weer 2 uurtjes gewerkt achter de bar die uitkijkt over de lagoon van Lady Elliot island, terwijl ik bestek pouleer dus een prachtig uitzicht met wat palmbomen links en rechts met daartussen de zee zo ver als m'n ogen kunnen zien. Gisteravond kwamen er zelfs jonge schildpadden, net uit hun ei, het terras op, zoekend naar de vrije zee maar verdwaald door het gebrek aan maanlicht. Geen zorgen kleine vriend! Want als verse barman heb ik dus ook nog wat greenpeace werk gedaan en het kleine beestje naar de zee gebracht :) een gast van het resort zei de volgende dag dat hij een schildpad had gezien die z'n eieren legde vlak voor z'n huisje en dat bleek behoorlijk ongewoon te zijn! Normaal leggen ze alleen in de eerste 2 maanden van het jaar. Schildpadpopulatie groeit hier snel en ik denk dat dit soort leuke momenten niet schaars zijn op het eiland:) de eerste paar dagen draai ik dus behoorlijk onregelmatige uren maar voor mij geen probleem ik voel me serieus zo lucky dat ik hier terecht ben gekomen en hoop nog een lange tijd te mogen genieten van alles wat dit mooie eiland te bieden heeft. Vlug wat geld verdienen zodat ik ook wat onderwater ervaring kan opdoen en zo snel mogelijk een goede duik kan nemen in het great barrier reef. Ik ben vooral benieuwd naar de reuze manta die hier dagelijks gespot wordt, disc-wide kunnen ze 7 meter worden en zo komen de duikers en gasten ze hier ook regelmatig tegen!! Al met al nog steeds enthousiast! Dag 3 op het eiland is tot nu toe ook prima om 7 begonnen mocht de bar al alleen openen, ze laten me hier al vlug dingen zelf doen en gaan er vanuit dat ik dit ook kan:p ondanks m'n anderhalf jaar ervaring gaat het prima en leer ik bijvoorbeeld betere cocktails en een uitstekende koffie maken, wat australie toch net iets anders doet als nederland. Gasten komen en gaan, net als het personeel en zo leer je heel wat nieuwe mensen kennen! Al met al denk ik dat ik hier goed terrecht ben gekomen ;) spreek jullie snel weer !! Bedankt voor alle lieve berichten en positieve gedachten,. Groetjes xxx wes!! Ciaoooo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 3599

Voorgaande reizen:

20 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: